تبلیغات
جمال آفتاب - کنترل شهوت، نشانه عاقل

سیصد و سیزده فدائی منجی انسان هایی هستند حلال زاده، با تربیتی درست، با ایمانی استوار چون کوه، دارای کسب حلال و گوش،چشم،زبان،شکم و دامن پاک. این ویژگی های یاران یگانه منجی عالم بشریت می باشد. انسان هایی که بر شهوت و هوای نفس خود غلبه کرده اند. شهوت و هوای نفسی که بسیاری از انسان های امروزی را در خود غرق کرده است و ارزش انسان را از از خلیفه اللهی اش به زیر کشیده است.

قرآن کریم درباره هوای نفس می فرماید:«أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى‏ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى‏ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ:آیا کسی که معبودش را هوای نفسش قرار داده دیدی؟ و خدا او را از روی علم و آگاهی خود بر اینکه شایسته هدایت نیست گمراه کرد و بر گوش و دلش مهر تیره بختی نهاد ».( الجاثیه/ 23) دو تعبیر وجود دارد که آن کسی که خواسته‌های شهوی‌اش برای او بُت شده و به گمراهی کشیده شده ‌است، این‌طور است که خدا با او کاری ندارد. متابعت از هواها یعنی متابعت از درخواست‌های گسترده و افسار گسیخته شهوی و حیوانی. هر چه آن بگوید، او هم دنبال خواسته‌های نفسانی است.

در روایتی دارد كه أمیرالمومنین(علیهالسلام) فرمود: «إِنَّكَ إِنْ أَطَعْتَ هَوَاكَ أَصَمَّكَ وَ أَعْمَاكَ وَ أَفْسَدَ مُنْقَلَبَكَ وَ أَوْدَاكَ»[1] اگر تو بخواهی تحت فرمان خواستههای نفسانیات عمل کنی کر و کور میشوی و این خواسته‌ها در عاقبت تو را به وادی هلاکت میکشاند. و چه بسا میشود گفت كه عقل را از انسان زائل میکند، چون کار عقل روشنگری است و تبعیت از هوای نفسانی چراغ عقل را در درون انسان خاموش میکند.

روایات ما هم همینطور است. توجه کنید من گفتم همه این روایات را به عنوان نمونه مطرح می‌کنم. در روایت دارد: «الْهَوَى أَسُّ الْمِحَن»[2] نابود کننده‌ترین چیز عبارت است از هوا. انسان را نابود می‌کند.. روایتی از علی(علیه‌السلام) است که فرمود: « اصلاً هوا پایه بدبختی‌ها است،  هوا، یعنی همان خواسته‌های نفسانی‌.

«عاقل» خود را تربیت می‏کند

لذا ما در روایاتمان میبینیم كه وقتی میخواهند عاقل را تعریف کنند میگویند: عاقل کسی است که بر هوای نفسش غلبه کند و دیوانه کسی است که هوای نفس بر او غلبه کند: «العاقل من غلب هواه و لم یبع آخرته بدنیاه: عاقل کسی است که بر هوای نفسش غلبه می کند و آخرتش را به دنیا نمی فروشد» [3] در روایت دیگر مولا فرمودند: «العاقل من عصى هواه فی طاعة ربه: خردمند کسى است که از هوسش به خاطر عبادت و بندگی خداوند نافرمانى کند» [4] ؛ روایات متعدده داریم که من نمیخواهم وارد شوم. انسان عاقل همین روشی را که انبیا به آن دعوت کردهاند در تربیت خودش میگیرد، تا صلاحیت تربیت نسبت به غیر خودش را پیدا کند.

انسان بی‏تربیت، کر و کور است

اگر انسان بخواهد نفس را رها کند، آن بُعد درونیاش که در ارتباط با امور انسانی و معنویاش هست، از بین خواهد رفت و به تعبیری در روایات داریم كه کر و کور میشود؛ نه آهنگ معنویت را میشنود و نه ماورای ماده را میتواند شهود کند. اگر در آن بُعد معرفتیاش برویم، انسان اگر بخواهد نفس را رها کند آن بعد معنوی‌اش کر و کور میشود.

یکى از یاران امام صادق(علیه السلام)، به نام (سَدیر الصَّیْرَفّى) از آن حضرت سؤال کرد: «جُعِلْتُ فِداکَ یابْنَ رَسُولِ اللهِ! هَلْ یُکْرَهُ المُؤْمِنُ على قَبْضِ رُوحِهِ؟ قال: لا واللهِ إنّهُ إذا أتاهُ مَلَکَ المَوْتِ لِقَبْضِ روحِهِ جَزِعَ عِندَ ذلِکَ، فیقولُ لهُ مَلَکُ المَوْتِ: یا وَلِىَّ اللهِ لاتَجْزَعْ فَوَالّذِىِ بَعَثَ مُحمَّداً (صلى الله علیه وآله) لاَنا أبَرُّ بِکَ مِن والد رَحیم لَوْ حَضَرَکَ، إفْتَحْ عَیْنَیْکَ فَانْظُرْ، قال: فَیُمَثَّلُ له رسولُ الله(صلى الله علیه وآله)وامیرُ المؤمنین وفاطِمَةُ والحَسَنُ والحُسَیْنُ والأئمَّةُ مِن ذُرِّیَّتهِم(علیهم السلام) فَیُقال له: هذا رسولُ اللهِ وأمیرُ المؤمنین وفاطِمَةُ والحَسَنُ والحُسَیْنُ والأئمَّةُ(علیهم السلام) رُفَقاؤُکَ; جانم به فدایت اى پسر، رسول خدا! آیا ممکن است مؤمن از قبض روحش ناراضى باشد؟ فرمود: نه به خدا سوگند، هنگامى که فرشته مرگ براى قبض روحش مى آید اظهار ناراحتى مى کند، فرشته مرگ مى گوید: اى ولى خدا ناراحت نباش، سوگند به آن کس که محمّد(صلى الله علیه وآله) را مبعوث کرده من بر تو مهربان ترم از پدر مهربان، درست چشم هایت را بگشا و ببین، او نگاه مى کند، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و امیرمؤمنان(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) و حسن(علیه السلام)و حسین(علیه السلام) و امامان از ذریّه او(علیهم السلام) را مى بیند، فرشته به او مى گوید نگاه کن این رسول خدا و امیرمؤمنان و فاطمه و حسن و حسین و امامان دوستان تواند... ».[5]

این روایت نشان دهنده مقام والا و بزرگ یک مومن حقیقی در موقع احتضار و روبرو شدن با مرگ می باشد. و این جایگاه با تزکیه نفس و کنترل شهوت می باشد. در دنیای امروز که انسان ها گوی سبقت را در گناه کردن و غرق شدن در هوای نفس ربوده اند، باید به تزکیه نفس پرداخت و زره پولادین تقوا را به تن کرد و حال معنای واقعی نگه داشتن دین در آخرالزمان را می فهمیم.

------------------------------

1.    غررالحکم، ص64.

2.    غررالحكم، ص54.

3.    همان، ص 75.

4.    همان، ص 54.

5.    کلینی، کافى، ج 3، باب ان المؤمن لا یکره على قبض روحه.





طبقه بندی: قرآنی،
برچسب ها: کنترل شهوت، هوا و هوس، مومن واقعی، نشانه عاقل، یاران امام زمان، موقع مرگ، تزکیه نفس،

تاریخ : دوشنبه 6 اردیبهشت 1395 | 06:00 ق.ظ | نویسنده : محمد رضا خلیلیان | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.