تبلیغات
جمال آفتاب - اعتکاف، پله پله تا ملاقات خدا

خیز شتربان که دمید آفتاب         وقت رحیل است نه هنگام خواب

تا نگری از همه وا مانده ای          قافله رفت است و تو جا مانده ای

خیز و منه بار در این رهگذرکین    ره سیل است نه جای قرار    علامه طباطبایی

آشوب این عالم و گرد و غبارش آنچنان پخش و پلاست که کسی نیست که نفسش آلوده نشود. باید کمی از دل مشغولی ها پهلو گرفت و عزلت گزید؛ زیرا شیطان نمی گذارد انسان یک نفس پاک بکشد. نباید یک زندگی طبیعی و روزمره داشت؛ بلکه باید یک زندگی خاص داشت. نقش سازنده اعتكاف در دنیای امروزی ضرورتى دو چندان مى‏یابد؛ زیرا اعتكاف انس با معشوق است كه زمینه را براى گسستن فرد از سرگرمى‏هاى پوچ فراهم مى‏آورد؛ انسان را با خداوند پیوند مى‏دهد و از آفت ‏خدا فراموشى و از خود بیگانگى نگه مى‏دارد.

 

امام صادق(علیه‌السلام)  از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل نمود‌ه‌اند: «اِعْتِکافُ عَشْرٍ فی شَهْرِ رَمَضانَ تَعْدِلُ حَجَّتَیْنِ وَ عُمْرَتَیْنِ: [ثواب] ده روز اعتکاف در ماه رمضان معادل دو حج و دو عمره است».[1]

  حضرت صادق (علیه‌السلام) به عبد الملک فرمود: «یا فَضْلُ لایی‌اتی الْمَسْجِدَ مِنْ کُلِّ قَبیلَةٍ اِلاّ وافِدُها وَمِنْ کُلِّ أهْلِ بَیْتٍ اِلاّ نجیب‌ها: ای فضل! در مسجد از هر قبیله و طائفه ای [در گام اول] جز سرپرست و بزرگ آن و از هر خانواده ای جز فردی که نجیب آن خانواده است حضور پیدا نمی کند».[2]

   مرحوم مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی آورده است که «اِنَّ سُلَیْمانَ کانَ یَعْتَکِفُ فی مَسْجِدِ بَیْتِ الْمُقَدَّسِ اَلسَّنَةَ وَ السَّنَتَیْنِ وَ الشَّهْرَ وَ الشَّهْرَیْنِ وَ اَقَل الاَکْثَرَ یُدْخِلُ فیهِ طَعامَهُ وَ شَرابَهُ وَ یَتَعَبَّدُ فیهِ: به راستی سلیمان همیشه در مسجد بیت‌المقدس به مدت یک سال و دو سال، یک ماه و دو ماه، کمتر و بیشتر، اعتکاف می کرد و غذا و آب خود را به آن‌جا می برد و در آن‌جا به عبادت می پرداخت. در ادامه این روایت آمده است که حتی مرگ حضرت سلیمان در همان‌جا و در حال اعتکاف اتفاق افتاد».[3]

جوانى كه در مراسم اعتكاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را مى‏چشد، لذت‏هاى مادى و شهوانى در دیدگانش، حقیر و بى‏ارزش مى‏شود و به آسانى در گرداب فساد و باورهاى ضد دینى گرفتار نمى‏شود.

مقام معظم رهبری(زید عزه) در توصیه ای به معتکفین فرمودند:

   «اعتکاف جای عبادت است؛ البتّه عبادت فقط هم نماز خواندن نیست؛ تماسّ خوب با معتکفین، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیری از آنها، تعلیم‌‌دهی به آنها، معاشرت اسلامی را تجربه کردن و آموختن؛ همه‌‌ی اینها فرصت هایی است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید؛ [برای] این باید برنامه‌‌ریزی بشود. مهم‌‌ترین کار، برنامه‌‌ریزی است. اگر چنانچه برنامه‌‌ریزی نشد و کمک نشدند این جمعِ جوانِ مشتاق و شوریده‌‌ای که برای اعتکاف وارد این مسجد شده‌‌اند، این نیروها هدر خواهد رفت و احیاناً زیان‌‌آفرین خواهد شد».[4]

شاید در طول سال ها خیلی کم اتفاق بیفتد که ایام اعتکاف در روزهای پنجشنبه و جمعه بیفتد؛ لذا باید از این ایام استفاده کرد و اگر واقعاً وقت آن را داریم در این مراسم عرفانی شرکت کنیم. این اوقات گرانبها را غنیمت شماریم و برای خود و دیگران و نجات ممالک اسلامی از شر دشمنان اسلام و پیروزی و سربلندی مسلمانان جهان دعا کنیم و فرج حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خداوند متعال مسئلت نمائیم.

هر چه می خواهیم از خدا بخواهیم و تا می توانیم با او راز و نیازکنیم و تا آنجا که توان داریم تقوا و پاکی و ایمان واخلاص را در وجود خود ذخیره کرده و لذت مناجات با خدا را با هیچ چیز مبادله ننمائیم و سرانجام برای حل مشکلات همه مسلمین جهان دعا کنیم. اعتکاف میعادگاه عاشقان، قدمگاه دلسوختگان و مسلخ هواهای نفسانی است .

--------------------

1.      حرعاملى، وسائل الشیعه، ج‏7، ص‏397، روایت‏1.

2.      همان

3.      علامه مجلسی،بحارالانوار، ج 55، كتاب الاعتكاف، ص ‏188.

4.      بیانات در دیدار اعضای ستاد مرکزی اعتکاف  ۱۳۹۳/۰۲/۱۵.

    معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:

1.      لنکرانی، محمد فاضل موحدی، اعتکاف و احکام آن (یکصد پرسش و پاسخ).

2.      خراسانی، محمدجواد ،اعتکاف در اسلام.

3.      اعتكاف ابرار، مؤسسه دارالهدى، ص 107.

4.      اعتكاف تطهیر صحیفه ی اعمال، واحد تحقیقات مسجد جمكران، ص 9.





طبقه بندی: اعتقادی،
برچسب ها: اعتکاف، فلسفه اعتکاف، معرفی کتاب، احکام اعتکاف، گوشه گیری و عزلت، طعم ایمان، نفس پاک،

تاریخ : چهارشنبه 1 اردیبهشت 1395 | 09:42 ب.ظ | نویسنده : محمد رضا خلیلیان | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.