تبلیغات
جمال آفتاب - سالی نو، به نام سال خمسی

با سلام و تبریک سال نو
حال که سال جدید رسیده است و سال نو شده است لازم دانستم نکته‌ای را ذکر کنم.
هر مؤمنی در زندگی به دو سال مهم دیگری که هر سال برای او جدید و نو می‌شود باید توجه کند. یکی از سال‌هایی که هر سال برای ما تمدید می‌شود، سال خمسی است.

پرداخت خمس راهی برای ایجاد الفت و محبت میان طبقات مختلف و جلوگیری از ایجاد شکافهای عمیقِ اجتماعی است. همین‌طور این پرداخت، رابطه عاطفی میان فقها و مردم را برقرار می‌کند و فقها را از وضعیت اقتصادی جامعه آگاه می‌کند.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ باللَّهِ: بدانید که هر گاه چیزی را (از راه جهاد یاهرکار مشروعی) به غنیمت و فایده گرفتید، خمس آن از آن خدا و پیامبر و خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان (از خاندان او) است. اگر به خدا ایمان آورده‌اید». (أنفال /41)
بنا بر آنچه در احکام فقهی ثابت است کسی که خمس بر او واجب شد حق دخل و تصرف در آن اموالی که خمس به آنها تعلق‌گرفته ندارد (بر او حرام است) تا اینکه خمس (یک پنجم) آن را جدا کرده و بپردازد؛ از آن به بعد است که می‌تواند در آن مال دخل و تصرف کند (بر او حلال است).
امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) فرمودند: «لعنة اللّه والملائکة والناس اجمعین علی مَن استحلّ من مالنا درهماً: لعنت خدا و فرشتگان و مردم بر کسی که یک درهم مال ما را حلال بشمارد. [1]
 امام رضا (علیه السلام) فرمودند: فان اخراجه ... تمحیص ذنوبکم و ما تمهدون لانفسکم لیوم فاقتکم: خارج کردن خمس مال، وسیله آمرزش گناهان و ذخیره قیامت و روز نیاز شماست. [2]
در کتب فقهی و رساله های مراجع بزرگوار مسائلی است که بر همه مقلدین دانستن آن‌ها لازم است، چند جمله از کتاب شریف عروةالوثقی بیان می‌شود:
 تا مقدار خمس را با فقیه جامع الشرائط مصالحه نکرده، تصرّف در مال خمس نداده جایز نیست، حتّی اگر در نیّت خود قصد پرداخت مبلغ را داشته باشد. استفاده از لباس و مکانی که خمس آن داده نشده نماز را با مشکل مواجه می‌کند، چنانکه در حج، طواف با لباس احرامی که خمس آن داده نشده، باطل است.[3]
امام خمینى (رحمه الله علیه) در تحریرالوسیله می‌فرمایند: هر کس درهمی از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل‌بیت و کسانی که حق آن بزرگواران را غصب کردهاند می‌شود. [4]
 ---------------------------
1.      محمّد بن الحسن الحرّ العاملی، وسائل الشیعة، ج 9، ص 540.
2.      محمّد بن الحسن الحرّ العاملی، وسائل الشیعة، ج 9، ص 538.
3.      عروةالوثقی، مسئله 80.
4.      تحریرالوسیله، ج 1، ص 334.



طبقه بندی: اعتقادی،
برچسب ها: سال نو، خمس، سال خمسی، آمرزش گناهان، ذخیره قیامت،

تاریخ : چهارشنبه 18 فروردین 1395 | 08:29 ق.ظ | نویسنده : محمد رضا خلیلیان | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.